V dnešní digitální éře se stále více firem uchyluje k inovativnímu způsobu propagace – spolupráci s influencery na sociálních sítích, zejména na Instagramu. Trend spolupráce s influencery dosahuje stále větší obliby díky jejich schopnosti oslovit cílovou skupinu nejen atraktivním obsahem, ale také důvěrou a osobním přístupem.
Pokud i vy přemýšlíte o využití influencer marketingu, jste na správném místě. V tomto článku se zaměříme na klíčové kroky, jak správně zadat objednávku propagace influencerovi na Instagramu. Protože mám za sebou sama spolupráci s desítkami firem, tak vím, že některé firmy tak úplně neví, co mohou od spolupráce čekat a co influencer pro spolupráci potřebuje. Proto jsem se rozhodla, že sepíšu tento článek – manuál pro firmy. Naučím vás, jak efektivně komunikovat s influencery, co by měly obsahovat podklady a jak zajistit, aby spolupráce byla co nejúspěšnější. Připravte se na cestu, jak využít sílu influencerů pro posunutí vašeho podnikání na novou úroveň propagace.
Definujte cílovou skupinu
Máte produkt nebo službu a chcete je propagovat. Slyšeli jste o Instagramu nebo Instagram už sami využíváte. Slyšeli jste o influencerech a rádi byste vyzkoušeli propagaci vašeho produktu s pomocí influencera. Co dál? Než vyberete influencera, měli byste jasně definovat svoji cílovou skupinu. Kdo jsou vaši zákazníci? Jaký obsah je pro ně relevantní? Identifikace této skupiny vám pomůže vybrat influencera, jehož sleduje vaše cílovka a v jehož doporučení má důvěru.
Výběr influencera
Pokud chcete propagovat váš produkt nebo službu na Instagramu, tak byste měli mít už dopředu jasnou vizi o tom, co od spolupráce očekáváte. Chcete koverze? Chcete propagaci brandu? Chcete zvýšit návštěvnost e-shopu? V první řadě je potřeba si ujasnit fakt, že propagace zboží / služeb na IG přes influencery nefunguje jako výkonnostní marketing. Nefunguje tak, že byste zaplatili, poslali odkaz na e-shop a čekali na objednávky. Influencer musí podukt popagovat pozvolna a postupně budovat důvěru fanoušků v daný produkt a vzbudit v nich o produkt zájem.
Pokud tedy víte, co od propagace očekáváte a znáte svou cílovku, tak se můžete pustit do výběru influencera. Můžete využít služeb různých marketingových agentur, které influencera najdou za vás a nebo můžete zkusit spolupráci navázat sami – což je levnější ale časově náročnější.
Pokud budete hledat sami, tak zkoušejte hledat pomocí hashtagů z oblasti vašeho podnikání – hledejte influencery, kteří publikují pravidelně, mají dostatek komentářů pod příspěvky, točí i videa a publikují stories. Nebudu zde podrobně rozepisovat, jak vybrat správného influencera. Je to tak složité téma, že by vydalo na X článků. Máte-li zájem, děláme na to téma školení a máme v nabídce i ebook.
Vytvořte jasnou dohodu
Před samotnou spoluprací s influencerem je důležité vytvořit smlouvu či dohodu. Specifikujte obsah, frekvenci příspěvků, dobu trvání spolupráce a podmínky finančního ohodnocení. Vše musí být jasně stanoveno dopředu. U firem, které se spoluprací začínají, se mi dříve stávalo, že firmy během spolupráce měnily zadání – z publikace 6 stories najednou bylo vyvoření stoutěže, místo propagace vína si to firma rozmyslela a chtěla propagovat dárkové sady paštik apod. Chvíli mi trvalo, než jsem se naučila říkat “ne” ale nakonec to pomohlo ve výsledku oběma stranám.
Zkrátka si ujasněte, kolik se bude publikovat příspěvků, jestli se budou publikovat stories a reels, kolik bude ve výstupu fotografií / videí apod. Ve smlouvě by měl být uveden přesný výstup, jaký má propagace obsahovat. Dále by měly být dohodnuty termíny publikování a charakter propagace.
Já sama mám ve smlouvě dodatek o možnosti ukončení spolupráce, pokud mi produkt nebude během testování vyhovovat nebo mě nepřesvědčí o tom, že bych jej měla doporučit dál. A doufám a věřím v to, že takto pracují i ostatní influenceři.
Jaké podklady poslat influencerovi?
Pokud mám propagovat produkt, tak samozřejmě ten produkt potřebuji mít – buď jej dostávám a nebo jej mám zapůjčený, když se jedná o dražší zbož, třeba auto. Většina influencerů si chce produkt sama nafotit – nikdo nechce používat cizí produktové fotky, které budou ve feedu působit jako pěst na oko. Takže potřebuji produkt.
Pak potřebuji informace o produktu. Jedná-li se o kosmetiku, tak přesný návod, jak ji používat. Ideální je, když připojíte také krátký text o historii firmy a její vize do budoucna. Jsem vždy ráda, když mi spolu s produkty firma pošle i nějaká doporučení, jak je používat, aby lépe fungovaly, déle vydržely, nějaké tipy a triky, které fanoušky zaujmou apod.
Kreativní kampaň
Propagace by měla být kreativní. Nikoho nezaujme jedna fotka šamponu. Fanoušci musí vědět, že šampon opravdu používám a musím jim to pomalu a nenásilně připomínat. Sama musím mít v produkt důvěru a musím jej vyzkoušet. Opravdu to není tak, že bych propagovala všechno. Z nabídek přijmu ke spolupráci cca 20% firem. A nejednou se mi stalo, že jsem spolupráci ukončila, protože mi produkt nevyhovoval a nesplnil má očekávání a nemohla jsem jej tedy doporučit fanouškům.
Snažte se držet předem domluveného scénáře a pokud je kampaň naplánovaná na 3 měsíce a první měsíc nemáte výsledky, tak netlačte na pilu a neměňte scénář. Vím, že pro firmy, které s touto formou spolupráce začínají, to může být těžké. Ale věřte mi, influenceři, kteří propagují firmy delší dobu, již dobře ví, jak to funguje a jak kreativy obměnit, aby zafungovaly – chce to zkoušet a být trpělivý.
Měřte výsledky
Po spuštění kampaní sledujte analýzy a měřte výsledky. Zohledněte zvýšení sledujících, angažovanost, a v neposlední řadě, jak se odráží propagace na prodejích. Vězte, že Instagram není nástrojem výkonnostního marketingu a chce to nějaký čas, než se produkt chytne.
S pečlivým výběrem influencera a strategickým přístupem může propagace firmy na Instagramu přinést výrazný marketingový úspěch. Přizpůsobte svůj přístup podle specifik vaší firmy a nebojte se inovovat, abyste vynikli v konkurenčním prostředí. Analytiku průběžně influencerovi zasílejte a připojte doporučení. Nebojte se testovat a zkoušet.
Doporučení na závěr
Výběr správného influencera je složitý a zabere nemálo času. I u influencerů platí, že kvalita předčí kvantitu. Proto nevybírejte podle počtu sledujících ale podle kvality obsahu. Doporučuji navázat spolupráci s více influencery najednou. Lidé brouzdající po Instagramu jsou pak bombardováni z více stran a důvěra v produkt se prohlubuje. Pokud vám nevyjde jedna spolupráce, tak na Instagram rozhodně nezanevřete. Chce to zkoušet a testovat. Vždy si zkuste ale cenu za propagaci stanovit tak, aby vyšla stejně nebo podobně, jako cena za PPC, resp. aby se pohybovala podobně, jako cena za CPT u Google Ads. Každý influencer vám zašle na začátku statistiky, takže si to můžete jednoduše spočítat.